söndag 22 juni 2008

Söndag 21:00 ungefär


Jahaja, då har hela midsommarhelgen gått. Vi hade tänkt städa idag. Efter att Erik sprungit som en skottspole till vårt rum halva natten och vi omväxlande burit tillbaka honom eller låtit honom ligga ett tag och Johan vaknat 05.20 så var vi rätt möra imorse. Erik med. Han gick upp vid 06.45 och väckte mig och vi gick upp till pappa som föreslog att han skulle gå på toaletten. Erik fick totalt bryt. Han skrek och gnällde som om hela jorden fallit samman. Då fick jag totalt bryt. Supersur självupptagen unge först håller en vaken hela natten och sedan skriker så högt han kan för att väcka alla andra av en sådan skitsak innan man ens fått en chans att äta frukost är inte rätt recept för snälla mamman.

Jag blev JÄTTEARG och väste det argaste jag kunde uppbåda åt min son att han fan (jo jag svor) fick skärpa sig och tänka på andra någon gång och inte vara så jäkla självupptagen och sluta komma in på vårt rum hela natten och bla bla bla.... han skrek på ... han struntade i mig... så jag bar ner honom i sovrummet och fortsatte min arga "men sluta någon gång då och var lite snäll" tirad tills Erik var tyst och såg uppgiven ut. Inte rädd eller ledsen eller så, nej då. Bara som att vi lekt styrkeleken och att han fattat att han förlorat och därmed ville göra något annat eftersom det inte var kul längre. Då jag insåg att han faktiskt slutat skrika och såg normal ut så gick jag därifrån. Erik kom efter mig. Jag äckar dig mamma. Jag kramade honom. Jag älskar dig med sade jag.

Det sista som hände var att Erik gjorde samma repa igen. Inte gå på toa...skrika det längsta han kunde. Du borde ha gått och lagt dig för en timme sedan, sade Ronnie till honom, i lugn sansad ton. Erik tystnade när han såg att vällingen var på gång.

Ronnie och jag har skurat, diskat två diskmaskiner, hängt upp tvätten och städat undan leksakerna och äntligen får man sätta sig. Jag längtar i säng. Jag längtar efter att få gå på bio med min man. Jag längtar efter att få låtsas att jag kan bestämma själv vad jag skall göra en kväll. Men å andra sidan - som vi pratade om idag - så är man ändå verkligen lyckligt lottad, så jag skulle inte vilja byta med någon.

Inga kommentarer: