måndag 9 september 2013

Tandfen på besök

Tandfen lämnade 15 kronor i utbyte mot tanden under natten till lördagen.  På lördagmorgonen kom Johan nerspringande alldeles andfådd:

- Mamma! Tandfen har varit här! Hon tog min tand! (Lätt anklagande röst.)

När jag yrvaket försökte minnas om man skulle lämna både tand och pengar så sade jag när jag funnit mig.

- Men hade hon lämnat något då?
- Ja, jag fick en tia och en femma, sade Johan. Han fortsatte sedan.
- Men jag såg ingenting.

Han lät väldigt förvånad och nästan irriterad över att han missat tandfen. Jag kände mig jätteskyldig - som om jag behövde avslöja att tandfen inte finns och att det var jag och att jag är ledsen att jag lurar honom och att han hela tiden missar tandfen.

Men men. Han är glad nu och väntar redan på nästa lösa tand.

Inga kommentarer: