fredag 1 januari 2010

Förveckling

Jag håller på med en bok nu - den heter The Notebook av Nicholas Sparks. Den handlar om ett par och deras livsväg - det är en gammal man som berättar. Anledningen till att jag laddade ner den var att jag mindes att jag läst något av honom. Något som handlade om vargar som jag gillade - för flera år sedan.

Nu har jag kommit till drygt halva boken. Den är på gränsen till sockersöt. Så sockersöt att jag har börjat fundera på om det verkligen är en karl som skrivit boken eller om det var en pseudonym.

Huvudpersonen är en fantastiskt muskulös man som dels är väldigt naturnära och har spelande muskler och paddlar kanot varje morgon oavsett väder och dessutom läser poesi som nästan enda litteratur. Han kan därmed deklamera vad som helst på sin veranda i sitt fina viktorianska hus som han smakfullt renoverat helt på egen hand för pengar han fått av sin numera avlidna arbetsgivare för att han varit så duktig när han jobbade. Dessutom talar författaren om denna Noah som en gammal man - han är 31 - för att han och hans livskärlek träffades när de var 16. Han har sedan väntat på henne och hon dyker upp på verandan efter 15 år och är också snygg coh framgångsrik och förlovad men har aldrig glömt sin första kärlek och har bara "givit sig" åt honom och hållit sin blivande färstman stången med bröllopet som ursäkt.

Ungefär 25% in i boken så började jag verkligen undra om detta kunde vara samma författare som den kille som skrivit vargboken. Inget kändes likt. Jag gillar visserligen romantik men den skall helst ha ett någorlunda realistskt drag nuförtiden.

Har därför försökt hitta boken på webben (den är dold bakom vår mastodontjulgran just nu) och hitta den. Den heter The Loop av Nicholas Evans. Inte Sparks.

Men - det är inte den sämsta bok jag läst/lyssnat på - bara lite för smörig för min del. Jag gillar vanliga människor. De behöver inte vara övermänniskor på något sätt. Vanliga människor med intressanta tankar är utmärkt underhållning för mig.

Nu kom Ronnie in - han har varit ute och eldat. Han luktar rök och är lycklig. Tänk vad man kan åstadkomma med en grillrpyl.

1 kommentar:

Ylva sa...

The notebook är tidernas bästa film,se den.....tar med den nästa gång jag kommer över.
Kram