torsdag 9 juli 2009

Monz...

Douglas har tre yngre syskon. Våra två och en liten Monz hos sin mamma. Annelie sade till mig att hon gillade udda namn. Jag antar att vi skiljer oss åt där. Själv har jag trotsigt döpt alla barn till ultravanliga namn. Nåja, det är en annan histora.

I vilket fall som helst så satt alla våra tre gossar i baksätet och Douglas satt och sufflerade Johan. Det lät så här:

- Johan, vad heter min äldsta lillebror?
Johan tittade glatt på Douglas utan att förstå.
- E R I K, sade Douglas som fortfarande pratar till Johan som om han är lite hörselskadad. Inte alltid men när han skall agera förståndig storebror.
- Edit, härmade Johan glatt.
- Vad heter min andra lillebror? Fortsatte Douglas.
Johan fattade galoppen och sade: JOHAN.
- Bra, sade Douglas belåtet. Vad heter min minsta lillebror då?
Johan var tyst. Han har knappt sett Monz och är nog inte så insatt i konceptet blandfamilj än.
Douglas försökte hjälpa till. Han repterade frågan - till ingen nytta. Till slut så gav han lite mer hjälp. Han ljudade:
- M..o..n..s..
Johan svar kom blixtsnabbt:
- ter.

Det tog några sekunder innan jag förstod. Men när jag väl gjorde det så skrattade jag så mycket att jag fick förklara för Ronnie som inte lyssnat. Då förstod Douglas med. Han gjorde några försök att ändra men hans lilla bror har nu ett lite mer spännande extranamn.

Inga kommentarer: