söndag 1 mars 2009

Lunch...

Vi var bortbjudna igår, till min gudmor och moster.
- Vi skall till Brita och äta lunch, sade jag till Erik på vägen dit. Det är min mammas syster.
- Men, sade Erik, du har ju ingen mamma.
- Men det är hennes syster, sade jag.
- Hon har ingen syster, sade Erik.
- Jo, sade jag och gav mig in på en lång förklaring om systrar och bröder och en massa annat.

Väl framme hos Brita hade alla barnen somnat och in klev vi med yrvakna trötta griniga barn. Tack och lov så serverades god och varierad mat - tillräckligt för att få liv i alla - till och med Erik som mirakulöst nog var ganska trevlig trots att han enbart sovit 20 minuter vilket normalt sett brukar leda rakt ner i misären.

Som extra krydda i tillvaron fanns förutom moster Brita även ett barnbarn till henne som var hela 12 år och en blivande kock. Att vara 12 år och fixa mat innebär respekt hos en samling yngre killar. Apropå det så har jag försökt att förklara ordet respekt för Douglas idag. Det var inte helt självklart.

Tack för maten och sällskapet Brita.

Inga kommentarer: