fredag 3 januari 2014

Mamma, jag vet hur man gör en mumie

Man bara virar in sig med massor med toalettpapper och tar två stenar, sade Johan när vi var på väg i bilen för att gratulera Elsy på födelsedagen. (Tack Elsy, det var jättegott!)

Jag kunde inte låta bli att rätta honom. Nej gubben, sade jag. Man gör mumier genom att använda tyg och inte papper och det kallas för att balsamera. Man gjorde det förr för att bevara sina döda.

- Men inte gör man det med någon som är levande? Sade Johan förskräckt.
- Nej, givetvis inte, sade jag - mumier lever inte.
- Men vissa gör det, sade Johan. De är farliga.
- Nej gubben, det finns inga mumier som lever, sade jag. De där du ser på TV finns inte på riktigt.
- Jo, men några finns, sade Johan envist.

Då kom jag på det. På Medelhavsmuseet finns ju några mumifierade husdjur.

- Man kan gå och titta på mumier på Medelhavsmuseet, sade jag.
- Men de lever väl inte? Sade Johan, nu lätt alarmerad.
- Nejdå, de är döda. Sade jag. Ska vi åka och titta på en mumie?

- Nej tack du, sade Johan i avmätt ton.

Tanken på ett mumiemuseum kändes inte rätt för honom. De kan ju faktiskt finnas en och annan som lever.

Inga kommentarer: