fredag 3 januari 2014

Ekonomiska spörsmål

Johan är noggrann av sig. Lånar han pengar så betalar han tillbaka direkt. I helgen köpte han en vattenflaska för 29 kronor för egna pengar men jag lade ut.
När vi kom hem så rusade han in med plånboken.
- Hur mycket kostade den? Frågade han.
- 29 kronor, sade jag.
- Jag har inte det, sade han efter en stund. Här, du kan ta en hundralapp.
Jag funderade på växelmöjligheter.
- Jag har ingen växel nu älskling, sade jag.
- Men du kan ta en hundralapp, sade han otåligt, jag har flera stycken.

Jag kände beskyddarinstinkten slå till, och kärleken med för den delen. Tittade i hans plånbok. Där fanns också 24 kronor. Jag tog dem istället.

I bilen dagen efter:
- Mamma och pappa, hur gör man när man betalar elräkningen?
Vi blev lite tysta, därefter frågade vi varför han undrade.
- Men man måste ju veta sådant när man är stor, hur man betalar elräkningen alltså.
Vi förklarade, något förenklat. Erik ville också förklara, att elräkningen var den dyraste och största grejen man betalade när man var stor.

Det är mycket man måste lära sig här i livet.

2 kommentarer:

Katarina sa...

Så skönt att höra.

Jag anser ju att alla människor borde lära sig vikten av att både betala sina räkningar och det de är skyldiga andra. ;-)

Era söner kommer att växa upp till fantastiska män.

Malin D sa...

Tack Katarina, förhoppningsvis så lyckas man med det uppsåtet. Just nu ser det ju bra ut i alla fall. Kram