söndag 18 mars 2012

Nya innerdörrar

Vi har köpt nya innerdörrar. Vi har 9 innerdörrar i vårt hus. 2 av dem är någon slags dubbeldörrar med lite glas i och behöver inte bytas men på övriga 7 positioner har det suttit sorgliga dörrexemplar. Dörrarna i hallen (hela 5 stycken) var någon form av budgetlyx på 80-talet skulle jag tro och har haft speglar. Dagens dörrar med spegelform är massiva eller formpressade men speglarna i dessa dörrar har monterats med någon mystisk metod som har släppt med åren så dörrarna till badrummen är skeva och spegeldelarna sitter löst.

I köket så har dörren en kattlucka som inte behövs längre och ordentliga repor. Dörren till Eriks rum var droppen. Den har varit skev ett tag. Jag har inte förstått varför men det är nog några barn för mycket (läs Johan) som hängt i den. Ronnie har skruvat fast den i gångjärnet några gånger men nu tog det inte längre trots lim och skruv. Dessutom hade hela dörren spruckit från skruvhålet ner under gångjärnet. Alltså så var det dags.

Vi har besökt möbelvaruhusen... Byggmax, Bauhaus och Hornbach och insett att dörrarna kostar exakt lika mycket. Det är någon form av kartellbildning. Vi har också insett att dörrhandtag kostar i princip lika mycket som en dörr.

Efter en viss ångest så slog vi till. Ronnie har nu jobbat hårt i några dagar och satt upp de flesta. Idag kanske vi får upp alla. (Vi skriver jag - det är att ta åt mig äran som skall ligga på min man.) Ronnie kanske får upp alla heter det. Själv har jag ägnat mig åt tvätt. Kanske 10 tvättar. Hujedamej.

Inga kommentarer: