söndag 18 december 2011

Modern kommunikation

Johan har en dagiskompis som heter Adrian. Adrian är ett år äldre och verkar gilla att visa sin duglighet för de något mindre barnen. Johan berättar ofta om vad Adrian har sagt.

Idag satte han sig framför datorn i sitt rum och slog på den. Den har använts sporadiskt (den är gammal) för barnspel och är inte ansluten till Internet. Douglas kom och berättade för Ronnie att Johan höll på och gjorde massa saker på datorn och Ronnie gick in och hittade 20 öppnade fönster.

- Vad vill du göra? Sade Ronnie.
- Skriva till Adrian, sade Johan.

Ronnie öppnade då ett Wordfönster och gick därifrån. Ut genom dörren närmare bestämt. Själv stod jag i köket och fixade lunch.

- Mamma, hur skriver man D? Skrek Johan.

Jag som trodde att han ritade skrek tillbaka. Efter en stund gick jag och tittade. Då hade han skrivit ett A på skärmen och ett D. Erik stod intill och hjälpte till. Till slut hade de skrivit Adrian med gemensamma krafter.

- Mamma, ropade Johan, hur får jag Adrian att svara?
- Va? Sade jag och gick dit.
- Men hur får jag prata med Adrian? Sade Johan? Jag har skrivit Adrian nu. Nu skall han skriva till mig.

Jag insåg att Johan mindes min och makens chatsession som vi körde i Kiruna. Då kopplade vi upp oss och pratade över datorn och hade ett videosamtal. (Rena miraklet). Johan tänkte nu göra samma sak via sin gamla ickeanslutna dator.

Det tog en stund att förklara att det tyvärr inte gick och att vi inte visste vad Adrian och hans föräldrar hade för dator men jag har funderat på det här hela eftermiddagen. Min kära son är en målilnriktad liten en. Det lär vara han som kopplar upp sig först i sällskapet kanske. Får väl kolla om Adrian är ansluten på något vis.

2 kommentarer:

Katarina sa...

De är genier, era barn. Och gulliga.

Säg till när Johan börjat chatta så ska jag börja jag med. ;-)

Johan sa...

Härligt!

Här Facetimar vi för fullt med mormor och morfar. Jag har barnen har varit hos farmor och farfar i helgen och då blev det facetimande till Pernilla med.

Det är coolt att det är så självklart för dom.

Meja brukade skriva på papperslappar och säga att hon skrev SMS till mormor. :)