onsdag 5 maj 2010

Bara lite kär

- Mamma, jag älskar dig, sade Erik när vi läst Mamma Mu firar jul.
- Jag älskar dig med, sade jag och kände en våg av harmoni inne i hjärteroten.
- Jag kommer alltid älska dig, sade Erik (mina ord tror jag bestämt).
Han fortsatte:
- Men om jag slutar älska dig så kommer du att sluta älska mig och om du slutar älska mig så kommer jag att sluta älska dig.
- Nej du, sade jag, du kan älska vem du vill men jag kommer alltid att älska dig ändå.
- och jag dig, sade Erik snällt.
- När du blir större så kommer du att hitta någon som du vill älska som är i din ålder. Eller kanske flera stycken, sade jag - och det är så det är - jag kommer alltid att älska dig ändå eftersom jag är din mamma.
- Men du får hitta någon snäll, lade jag till.
- Mamma, sade Erik, jag brukar bara skoja med Marie och säga att jag är lite kär i henne. (Marie är Eriks fröken.)
- OK, sade jag, men du kanske är lite kär i Marie? Hon är väl gullig?
- Men jag skojar bara, sade Erik.
- Gilla vem du vill du, sade jag, Marie gillar ju dig i alla fall.

Därefter gick jag raka vägen ut till Ronnie och upprepade storyn. Han log.
- Erik kollar så att det är OK att gilla Marie, sade Ronnie, så det inte blir något strul.
Han har nog rätt. Min lilla gulleplutt utvidgar sina horisonter.

Inga kommentarer: