söndag 25 april 2010

4:e dagen på viktvätkarnas distanskurs

Idag är det fjärde dagen som jag och maken kört med viktväktarnas distanskurs. Det fungerar hyfsat faktiskt. Jag äter rätt, räknar allt och blir mer och mer medveten om hur mycket mindre jag kan äta än vad jag har ätit. Vågen har försökt säga det länge men jag har ignorerat det. Allt fungerar. Jag äter rätt enligt metoden men på tre dagar har jag inte gått ner något. Har inte gett upp dock, äter verkligen mindre och Ronnie går ner.

Utöver att jag känner mig kontrollerad och verkligen vill äta saker bara för att få behålla min frihet så går det faktiskt bra och känns riktigt skönt. Viktväktarna har ett nytt poängsystem som jag inte kan på samma sätt som det gamla. Nu får jag äta 29 propoints + 42 bonus istället för 18 om dagen som gällde tidigare. Det gör att allt måste räknas om. Hur mycket potatis man vill kostar 7 pp istället för 2 p som tidigare men valfri mängd kött eller ägg kostar 5 vilket inte fanns tidigare. Lite annorlunda. Godis är svindyrt. Ett hekto smågodis kostar 9 pp (utan choklad) och det gör i princip 1 pp per bit. Vilket innebär att en rätt liten godispåse är hela dagsransonen. Slut på godis alltså.

Oavsett vilket så är det skönt att ha satt igång. Jag behöver det.

1 kommentar:

Katarina sa...

Bravo!

Men håll inte på och väg dig så ofta. Du lär dig att äta rätt för livet och resultaten kommer.

Väg dig max en gång i veckan så att du inte luras in i någon slags besvikelse för att du råkat pendla upp ett halvt kilo mellan två dagar av uteblivet toabesök eller ovanligt vätskelagring eller vad som helst.